Min første laks

philip1

Af: Brian Antonsen

Min 12 årige søn Philip og jeg var taget på miniferie i det jyske. Stedet var som sædvanlig Skjern Å, ved Borris. Planen var at vi skulle fiske efter laks, men der var ikke den store opgang af nye fisk da vi ankom.

Dagen efter var i afsted igen. Desværre knækker Philip sin spinnestang, men heldigvis havde vi en mindre reservestang med – som egentlig nok var for lille hvis den store laks skulle hugge. Vi valgte derfor at køre til Korsholm og købe en ny stang. Vi fik også ny line på hjulet. Så tog vi tilbage til Skjern Å, og der så vi én, der fik en laks. – Så fik Philip troen på, at der var laks i Skjern Å.

Da dagen var omme skulle vi hjem og have sen aftensmad og derefter i seng, så vi kunne være friske til dagen efter.

Vi valgte at køre langt op i Skjern Å systemet, da det blæste 15 sek. meter fra nordvest. Det gik fint med at fiske på de øvre stykker, men vi hverken mærkede eller så laks – typisk for laksefiskeri.

Så blev vi enige om at køre ud i Engene. Jeg havde forberedt Philip på, at der ville være meget vind, men omvendt, hvis der var laks på gang, var der stor chance for at de ville hugge, da der var store bølger på åen.

Vi havde kun fisket i fem minutter, da hugget kom. Der blev givet et hårdt modhug, og laksen var kroget. Nu startede kampen med laksen, og Philip tog kampen op med det samme. Der var ingen panik, der var hverken træer eller buske der kunne genere.

Efter 10 minutter med en god kamp, var laksen klar til landing. Jeg gik ned til vandkanten for at gaffe laksen, samtidig med at der var en flink fynbo som optog hele sceneriet på video.

Philip gik bag ved mig, som man skal, og pressede laksen ind til mig, så jeg kunne tage den med gaffen. Anden gang den kom ind, fik vi gaffet den, og på land kom en blanklaks på 84 cm og 5,3 kg.

Drømmen var gået i opfyldelse. Vi takker mange gange den flinke fynbo, som hjalp med at optage kampen.

Vi kørte derefter til Korsholm, hvor laksen blev vejet. Der blev taget et billede og fisken blev registreret på Skjern Å Sammenslutningens hjemmeside.

Philip var så heldig at modtage en gave fra Korsholm, som tak fordi han kom ind i butikken og viste sin flotte laks. Den gængse mand der solgte Philip den nye spinnestang, dagen før, kiggede godt nok noget, da Philip kom gående ind i butikken med hans første laks, og gik direkte hen og gav ham Hi Five. Det har været en fantastisk oplevelse.

Den sidste dag vi fiskede, mistede Philip den spinner, som han havde fået sin laks på. Det blev han rigtig ked af, så farmand måtte en tur i åen efter den. Det er sådan, at når man får sin første laks, så hænger man spinner eller flue sammen med billedet på vægen.

Philip er nu helt vild for at komme til Jylland og fiske efter laks igen. – Men, må også sande at han har været heldig, for der kan gå lang tid, før man får bid igen. Sådan er laksefiskeri.

I visse sammenhænge, kan det godt betale sig at høre efter hvad far siger, i hvert fald når vi snakker fiskeri.

Philip er en meget ihærdig fisker, som er dybt koncentreret under fiskeriet, og man kan nærmest ikke få ham væk fra åen igen.